Dagens ridpass :)

Gick jättebra. Vi har kört fast lite ett tag och det brukar sluta med att vi aldrig kommer nån vart då han slutar lyssna och jag blir arg. Men redan när jag gick ner till den überfina dressyrbanan kände jag att han var stel och spänd. Han blev rädd för typ allt och höll på och drygade sig. Istället för att jag blev arg och passet förstört tog jag det chill och skrittade lugnt ner honom till banan. När vi kom ner började jag skritta/trava helt kravlöst för att komma igång. När båda var varma började jag RIDA ordentligt ;)

Istället för att vela runt och försöka planera hela passer i huvudet så bestämde jag mig för att ta saker som dom kom. Mycket bra ide! Jag kände mer på honom och analyserade vad som kändes fel, hade jag för lite ytter där? Eller alldelles för mycket skänkel? Sen åtgärda! Kändes han springig avbröt jag övningen och lekte på volt. Dvs öka/minska volten/tempot. Göra några halvhalter här och några framåtdrivande där.

Sen blev det diagonaler. Halva diagonalen som vanligt och halva skänkelvikning. Gick jättebra! Kunde verkligen slappna av och använda mjuka hjälper osv.

Med andra ord ett mycket bra pass! Är nöjd med oss båda. Träna basics är helt enkelt underskattat, det hjälper mer än man tror! ;)<3
/Emma<3


Vad andra tyckte om inlägget

Kommenteraa!

Vad heter du?
Vill du bli ihågkommen?

E-postadress: (Bara jag som ser)

Skriv din bloggadress så jag kan checka din blogg:

Det ville ha sagt:

Trackback


RSS 2.0