Min åsikt: sporrar och spön

 Sporrar
Jag tycker att sporrar är ett väldigt bra hjälpmedel för att förstärka skänkeln. OM man klarar av att rida med sporrar, dvs att man är medveten om när man använder den och hur. Vet man inte det ska man vänta ett tag. 
 
Man behöver ha en stadig skänkel och ska helst kunna använda den utan att "dra upp" hälen. Det är svårt, har själv problem med det ibland. Men känner man sig redo Kan man börja rida med en snäll ponnysporre. Rider aldrig med skarpare sporrar än en vanlig ponnysporre. Men sen självklart måste man känna efter OM det verkligen behövs. Sporren förfinar inte bara skänkeln, den förstärker också.
 
Så alltså jag tycker att det är bättre att använda sporren lite lätt än att sparka hästen i sidorna. Precis som med alla våra andra hjälper används sporren på bestraffa/belöna sättet, dvs den bestraffar när den används och belönar genom att den plockas bort när hästen lyder.
 
Spö
Spöet används för att förstärka skänkel och påminna hästen lite. Jag tycker absolut inte att det är fel att använda spö, om man gör det på rätt sätt! Folk som bara piskar på sina hästar gör ju helt klart fel. Jag tycker heller inte att det är rätt att en häst som vägrar ska tvingas att hoppa bara för att nån slår den så hårt.
 
Spöet ska användas måttligt. När det behövs. Går hästen inte fram för skänkeln kan man påminna den om vad som gäller genom att lägga till spöet bakom skänkeln. Spöet används ju också efter bestraffa/belöna så det gäller att man använder det lagom annars får man en häst som slutar lyssna helt.
 
Jag tycker att det är synd att folk överanvänder det så mycket att det måste förbjudas. Det finns folk som behöver spöet för att påminna hästen att arbeta lite extra med bakbenen eller för att sätta den där skänkelvikningen. 
 
Så jag har inget emot varken sporrar eller spö om de används rätt!

Vad andra tyckte om inlägget

Kommenteraa!

Vad heter du?
Vill du bli ihågkommen?

E-postadress: (Bara jag som ser)

Skriv din bloggadress så jag kan checka din blogg:

Det ville ha sagt:

Trackback


RSS 2.0